Naprapati

Hva er Naprapati?

Naprapati innebærer å diagnostisere, behandle og rehabilitere smertetilstander og funksjonelle problem i muskler og ledd.

Naprapati skiller seg fra andre manuell medisinske metoder ved å kombinere mykdelsbehandling (massasje, strekk, triggerpunktsbehandling) og leddbehandling (manipulasjon, mobilisering).

Naprapatene er den dominerende grenen innen manuell medisin i Norden. Behandlingen bygger på ortopedisk medisin kombinert med god kunnskap om bevegelsesapparatets oppbygning og funksjon. Utdannelsen er 4 årig. For mer info, besøk naprapathøyskolens hjemmeside www.nph.se.

Kontakt Naprapaten på telefon 907 17 282 eller se www.naprapatnakling.no

Hva behandler naprapaten?

• Rygg/nakke smerter
  • Muskelspenninger
  • Hodepine
  • Lumbago (korsryggsplager)
  • Ischias
  • Skulderproblematikk
  • Musearm/tennisalbue
  • Overbelastningsskader og Idrettsskader

Undersøkelse

Første gangen du kommer til en naprapat blir det gjort en grundig anamnese (sykdomshistorie). Deretter kommer du til å gjennomgå en rekke kliniske tester. Dette for å finne årsaken til smerten og hvilke strukturer som er påvirket slik at behandlingen kan tilpasses deretter.

Diagnoser som ikke kan behandles manuelt sendes videre til lege.

Førstegangsbesøk tar ca 45 minutter, de neste behandlingene ca 30 minutter. Det er vanlig med 3- 8 behandlinger.

Behandlingen varierer mye, avhengig av smertens karakter, årsak og lokalisering. Behandlingen er basert på anerkjente behandlingsmetoder som:

Manipulasjon

Manipulasjon benyttes for å normalisere funksjonen i rygg eller ekstremitetsledd.

Massasje

Benyttes for å minske muskelspenning og øke blodsirkulasjonen.

Mobilisering

Et alternativ til manipulasjon er mobilisering, som også er en måte og behandle ledd på. Mobilisering er en spesifikk og leddnær tøyning. Det benyttes liten kraft og langsomme bevegelser for å oppnå normal funksjon i leddet.

Triggerpunktsbehandling

Benyttes for å redusere muskelspenninger og minske en viss type smerteutstråling. Pressur blir benyttet som behandling på triggerpunkter

Muskeltøyning

For å minske muskelspenning og øke bevegelighetsutslaget i muskelen.

Rehabilitering og trening

Ulike hjemmeøvelser og treningsprogram tilpasses hver enkelt pasient, og benyttes for å forebygge og rehabilitere. Grunnprinsippet er å skape en god balanse mellom styrke og bevegelighet.

Vil du vite mer om kiropraktikk eller trenger en behandling?

Naprapat

Ingrid Nakling Kristiansen